Spannmålslager och biobränslesvar från EU-kommissionen

Världens lager av spannmål är de lägsta på 28 år och EUs spannmålsbuffert har rasat från 14 miljoner till i år endast 2,5 miljoner ton. Det rapporterar dagens The Times. De främsta skälen till detta är: dåliga skördeår, torka i Australien och världens efterfrågan på biobränsle. Det senare skälet är välkänt i alla utvecklingsländer: världens i-länder betalar allt högre priser för vete, majs och andra grödor som kan användas för bränsle i exempelvis våra bilar. Detta har gjort att våra bilar – liksom våra boskapsdjur för animalieproduktionen – konkurrerar med fattiga människor om världens livsmedel. Biobränsleproduktionen sker också ofta på monokulturer under slavliknande förhållanden och med mängder av kemikalier.

Jag tog upp den frågan idag när vi hade möte med utskottet mot klimatförändringar. Miljökommissionär Stavros Dimas skulle ha varit där, men p g a sjukdom ersattes han av hans generalsekreterare Peter Carl. Jag ställde därför frågan till honom istället.: EU vill öka användningen av biobränslen, hur kan vi garantera att detta inte inverkar på allas rätt att brödföda sig? Hur kan kommissionen verka för att produktionen sker på ett hållbart sätt? Vore det inte bra om kommissionen också verkade för att kraftigt minska väg och flygtransporterna inom EU?

Dessvärre var – som vanligt – inte svaret ett under av klarhet, men en del fick man höra i alla fall. Så här sa Peter Carl:
”Vi har beslutat att 10 procent av Europas bilbränsle ska bestå till tio procent av biobränsle, men vi har också beslutat att detta måste ske på ett hållbart sätt. Detta hållbarhetskrav kommer finnas med i alla de förslag som kommer från EU-kommissionen i framtiden.”

Ja, det var det han svarade. Det kan vara värt att komma ihåg för framtida debatter.

Angående nämnda Times-artikel kan det också vara värt att påpeka att EU nu för första gången – tror jag – har lyft på sitt krav på att tio procent av EUs jordbruksmark ska ligga i träda (s k uttagen areal, ”set-aside”). Uttagen arealkravet infördes i början av 1990-talet då det fortfarande fanns ett överskott av jordbruksprodukter i EU. Så är inte fallet längre. EUs spannmålsöverskott har som sagt rasat från 14 miljoner ton till 2,5 miljoner. Frågan är hur långt de 3,8 miljoner extra hektar odlingsmark eller 10-17 miljoner extra ton spannmål som den nya produktionen på mark som tidigare legat i träda vill räcka. Enligt uppskattningar kommer världens efterfrågan på etanol leda till  ett ökat krav på ytterligare 100 miljoner ton spannmål i världen bara för 2007-2008.

Även svenska spannmålslager minskar, eller gapar rättare sagt tomma. I slutet av 1990-talet låg de svenska lagren på 500 000 ton, numera är de nästan tomma.


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

3 svar till ”Spannmålslager och biobränslesvar från EU-kommissionen”

  1. Profilbild för Emma L
    Emma L

    Borde inte EU sätta ett stopp för all biobränsleimport tills det finns bättre sätt att producera biobränsle på? Som det är nu verkar det helt ohållbart på många sätt…

  2. Profilbild för Jens Holm
    Jens Holm

    Jo, någon form av moratorium för icke-hållbart biobränsle vore en bra ide. Nu har ju kommissionen lovat att de bara ska använda hållbart producerat biobränsle. Men det skulle jag vilja se först innan jag tror det (vad har de ex vis för definition att gå efter?).

  3. Profilbild för Petter
    Petter

    Svenskproducerad etanol (på vete/korn) är ju inte hållbar den heller eftersom det inte är kravodlat eller liknande, en del av det blir även proteinfoder till djur (något ekologisktuppfödda djur knappast får äta).

    Sen är ju inte hushållsavfall som det görs biogas av hållbart odlat. Ekologiskt odlat måste ju ”bio”bränsle vara i framtiden för att det ska vara hållbart, annars används ju massor petrokemikalier i kedjan som producerar bränsle ändå (och det är väl till stor del petroleumberoendet man vill slippa?), men det går ju inte att komma ifrån idag.

    Fast det är väl iaf bra att t ex OKQ8/Neste Oil känner sig tvunga att deklarera att de inte köper palmolja från ställen där odlingar konkurrerar ut regnskog, men poängen med biobränsle är väl inte heller att bli beroende av Malaysiska palmodlingar och konkurrera om odlingsmark i varmare länder.